1972: Pakistan Timur Menjadi Bangladesh

Penulis: History | BBC | Dok.MI Pada: Kamis, 11 Jan 2018, 11:30 WIB On This Day
1972: Pakistan Timur Menjadi Bangladesh

Wikipedia

REPUBLIK Rakyat Bangladesh di kawasan Asia Selatan merupakan salah satu negara dengan penduduk terpadat di dunia. Perbatasan Bangladesh ditetapkan oleh Pemisahan India pada 1947 ketika negara itu menjadi sayap timur Pakistan (Pakistan Timur) yang dipisahkan dari sayap Barat sejauh 1.600 kilometer.

Walaupun mempunyai agama yang sama, jurang etnik dan li­nguistik antara kedua sayap yang diperburuk pemerintahan di Pakistan Barat yang bersikap tidak peduli menyebabkan kemerdekaan wilayah tersebut pada 1971, selepas peperangan berdarah yang disokong India.

Tahun-tahun yang menyusul kemerdekaan ditandai dengan huru-hara politik dengan 13 kepala pemerintahan yang berlainan serta sedikitnya empat kudeta militer. Pada 11 Januari 1972, Pakistan Timur mengubah namanya menjadi Bangladesh.

Bangladesh mempunyai jumlah penduduk kedelapan ter­besar di dunia. Karena itu, Bangladesh merupakan salah satu negara terpadat di dunia. Bangladesh ialah salah satu anggota pendiri SAARC, BIMSTEC, serta anggota OKI dan D8.

 

Berita Terkini

Read More

Kolom Pakar

Read More

Poling

Perlukah pelaku penyebaran hoaks diberi hukuman berat?





Berita Populer

Read More